نقد سید حسن آقامیری(قسمت دوم)
- پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶ ب.ظ
- ۰ نظر
آقامیری:در اسلام اجبار نداریم!
جواب در ادامه مطلب
باز جمله مبهم و کلی است و معلوم نیست این عبارت ناظر بر کدام مسئله است.
جواب نقضی: واجبات و محرمات،امر به معروف،نهی از منکر ،حدود و تعزیرات که از مسلمات اسلام است،اجبار هست یا نه؟!
آیه شریفه را چه می گویید:" الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی دینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنینَ :"به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید در [کار] دین خدا نسبت به آن دو دلسوزى نکنید و باید گروهى از مؤمنان در کیفر آن دو حضور یابند. (نور ، 2)
-جواب اصلی: منظور شما اجبار در چه حیطه ای است؟
-اجبار قبل از ایمان آوردن است یا بعد از آن؟
-اجبار در عقیده است یا رفتار؟
- اجبار در مسائل شخصی است یا مسائل اجتماعی؟!
شرح جواب:
تا قبل از ظهور امام زمان،کسی را به اسلام آوردن اجبار نمی کنند.(یکی از معانی لا اکراه فی الدین).
اما یک مسلمان و نیز غیر مسلمان در پناه اسلام،بایستی در چارچوبه احکام و قوانین اسلامی حرکت نماید و با منت جزیه بپردازند.(توبه/۲۹).اما در عباداتی که اهل کتاب در محیط انحصاری عبادت دارند،آزاد هستند.
- اجبار در عقیده معنا ندارد. چون عقیده قلبی است و امور قلبی،اجبار بردار نیست.
-اما در حیطه رفتار،هیچ دین و مرامی،بدون اجبار نیست:حتی در نظام لیبرال،حد آزادی هر فرد را آزادی سایرین تعیین می کند.
-در مسائل اجتماعی،بدون نوعی از اجبار،زندگی اجتماعی،امکان ندارد.(مانند اجبار در بستن کمربند و ممنوعیت سیگار در اماکن عمومی در غرب).
نکته:علامه طباطبایی در مورد لا اکراه فی الدین:می فرمایند : لااکراه فی الدین با جمله" قد تبین رشد من الغی" توضیح داده شده است. یعنی این که به دلیل فطرت الهی،قلب انسان از پذیرش دین،اکراه ندارد!
-آقایان لااکراه فی الدین را اشتباه فهمیده اند و می گویند به من نگو نماز بخوان و روزه بگیر و ...
-حال در مورد حجاب معنای اجبار را بررسی می کنیم:
نتیجه: معنای انکار حجاب در سه حیطه مسئله قابل بررسی است:
الف-در عقیده: انکار حجاب,به عنوان کفر به یکی از احکام است و چون حجاب ضروری دین است،اگر به انکار خدا یا معاد برگردد باعث کفر می شود.
ب- در رفتار: بدحجابی و بی حجابی،گناه کبیره و بر خلاف قرآن و روایات و مخالف اجماع همه فرقه های اسلام است.و امر به معروف و نهی از منکر بدحجاب(به عنوان یک فرد گنهکار) واجب است و بالاترین مرحله امر به معروف،وظیفه حکومت است.
ج-در مسائل اجتماعی:حجاب یک مسألة فردی نیست و مشمول اجبار است!
دکتر مهرداد ویس کرمی
برای دریافت متن و صوت و فیلم کامل «نقد قرآنی سخنان سید حسن آقامیری»