نقد قرآنی سخنان سید حسن آقامیری

(+نقد نظر حجت الاسلام زائری پیرامون حجاب اجباری) دکتر مهرداد ویس کرمی

نقد قرآنی سخنان سید حسن آقامیری

(+نقد نظر حجت الاسلام زائری پیرامون حجاب اجباری) دکتر مهرداد ویس کرمی

نقد سید حسن آقامیری (قسمت اول)

آقا میری : در اسلام،خشونت نداریم.

جواب در ادامه مطلب


1- این سخن ناتمام است.در اسلام،خشونت ظالمانه  و برای هدف باطل نداریم و الا در مواردی،خشونت یک ارزش است.

-یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ: اى پیامبر! با کفار و منافقین پیکار کن و بر آنان سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است، و بد فرجامى است. (تحریم/9) و (توبه/73) 

-قرآن در مورد محاربین می فرماید: إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ. )

سزاى کسانى که با [دوستداران] خدا و پیامبر او مى‏جنگند و در زمین به فساد مى‏کوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت‏یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت. (مائدة ، 33 ) 

- ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرى‏ حَتَّى یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ تُریدُونَ عَرَضَ الدُّنْیا وَ اللَّهُ یُریدُ الْآخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ. (أنفال ، 67 ). هیچ پیامبرى حق ندارد اسیرانى (از دشمن) بگیرد تا کاملا بر آنها پیروز گردد (؛و جاى پاى خود را در زمین محکم کند)! شما متاع ناپایدار دنیا را مى‏خواهید؛ (و مایلید اسیران بیشترى بگیرید، و در برابر گرفتن فدیه آزاد کنید؛ ولى خداوند، سراى دیگر را (براى شما) مى‏خواهد؛ و خداوند قادر و حکیم است!

پیامبران قبل از تشکیل حکومت حق نگهداری اسیر را ندارند و نظر خدا و رسول در جنگ بدر کشتن اسرا بود ولی مسلمانان در قبال فدیه اسرا را آزاد کردند و چوبش را در احد خوردند (منبع؛ ترجمه تفسیر المیزان، ج‏9، ص 177)

- فَإِذا لَقیتُمُ الَّذینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها ذلِکَ وَ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ لاَنْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لکِنْ لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ:

پس چون با کسانى که کفر ورزیده‏اند برخورد کنید گردنها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پاى درآوردید پس [اسیران را] استوار در بند کشید سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است [دستور خدا] و اگر خدا مى‏خواست از ایشان انتقام مى‏کشید ولى [فرمان پیکار داد] تا برخى از شما را به وسیله برخى [دیگر] بیازماید و کسانى که در راه خدا کشته شده‏اند هرگز کارهایشان را ضایع نمى‏کند. (محمد ، 4)

حال سوال ما از جناب آقامیری این است که این اسلام خشونت دارد یا ندارد؟شما کدام اسلام را می گویید که خشونت ندارد؟چه کسانی می گویند اسلام خشونت ندارد؟غربی ها انواع سلاح را دارند و می خواهند بگویند اسلام دین لطیفی است و شما بی خاصیت بشوید تا ما بیاییم کشور شما را تسخیر کنیم.حتی در برخی از کشورهای عربی قرآن را ویرایش و آیات جهاد و شهادت را حذف کرده اند! این که امثال میر آقایی می گویند,اسلامی نیست که خدا به ما معرفی کرده است. خدا می فرماید:" و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه..."(انفال/۶۰)

به عنوان نمونه به قسمتی از المیزان توجه فرمایید:" از ائمه هدى (ع) روایت شده که اسیران جنگى دو جورند: گروهى قبل از تمام شدن جنگ دستگیر مى‏شوند با اینکه هنوز تنور جنگ داغ است، امام مسلمین در باره آنان اختیار دارد، اگر خواست به قتل مى‏رساند و اگر خواست یک دست و یک پایشان را به طور عکس قطع نموده رهایشان مى‏کند، تا در اثر خونریزى بمیرند ولى نمى‏تواند بدون عوضى و یا با گرفتن عوض رهایشان کند.

قسم دوم از اسیران آنهایند که بعد از تمام شدن جنگ اسیر مى‏شوند که امام مسلمین در باره آنان اختیار بیشترى دارد، هم مى‏تواند بدون گرفتن فداء آزادشان کند و هم مى‏تواند فداء پولى و یا انسانى بگیرد، و هم مى‏تواند آنها را برده کند، و هم مى‏تواند گردن بزند. و درهر دو حال اگر مسلمان شدند تمامى آن شکنجه‏ها ساقط شده، حکمشان حکم مسلمین خواهد بود." (ترجمه تفسیر المیزان، ج‏18، ص: 344)

۲- در قرآن کریم، شش مورد واژه "قاتلوا" آمده است.  

3-غلظت و خشونت،فی نفسه بد نیست بلکه از نوامیس خلقت است.مهم این است که برای دفع ظلم و ستم و شرک باشد نه در مقابل حق و برای سرکوب محرومان.

4-گردن زدن مردان یهود و تبعید زنان و بچه های آنها از همین قبیل است.در جنگ با یهود یهودیان تسلیم شداند. این را آقای آقا میری می تازد و می گوید تاریخ را اینجا تحریف کرده اند سعدبن معاذ, با یهودیان رفاقت داشت و گفتند ما در جنگ تسلیم می شویم و هر آنچه که سعدبن معاذ گفت قبول می کنیم  . عبدالله حکم کرد که مردانشان را گردن بزنید و زن و بچه هایشان را تبعید کنید و خدا و رسول هم همین نظر را داشتند..(ترجمه المیزان,ج 9,ص 169)

جناب آقا میری اگر رزمندگان ما در برابر ارتش بعث عراق مقاومت نمی کردند آیا جنگ ما به پیروزی می رسید؟

اگر مردم عراق و یمن در برابر داعش و آل سعود مقاومت نکنند ، به آسایش می رسند و از دست دشمنانشان خلاص می شوند؟

                                                                                            دکتر مهرداد ویس کرمی


  برای دریافت متن و صوت و فیلم کامل «نقد قرآنی سخنان سید حسن آقامیری»


به صفحه ی اول وبلاگ(www.naghdeaghamiri.blog.ir)مراجعه فرمایید.


نظرات  (۵)

  • rasool moghadam
  • سلام 
    تمامی این انتقادات بعد سخنرانیه اسید پاشیه که سید حسن اقا میری انجام دادن حالا برای اینکه  سرپوش بگذارن روی تمام اشتباهات خودشون این و اون رو نقد میکنن چهار روز دیگه هم میگن مرتده بابا یک ساعت تفکر بهتر هفتاد سال عبادته حاجی فکر کن

    با سلام. هیچ انسانی بی گناه و معصوم نیست به جز ائمه معصوم. چرا فقط دارین یه سری جمله های کوچک و اشتباه آقا میری را نقد میکنین و بهش میگین کافر. من مطمئنم که آقامیری خیلی بیشتر از همه آدم گناه کار برگردونده. چرا فقط به متن توجه میکنین ایشون گفت خشونت نیست منظورش از این حرف این بوده که اسلام خشن و جنگ ستیز نیست یا میگه یه تار مو بیرونه هزار سال جهنم نداره منطقی فکر کن یه دختر نماز و روزه و دعا و سینه زنی بیاد و زناکار و بدنام هم نباشه ولی یه تار موش بیرونه پس هزار سال باید از مو آویزون بشه. من خودم نماز نمیخوندم گناهان زیادی هم میکردم ولی با یه سخنرانیش کلا جلو خدا شرمنده شدم. خود ایشون گفت که محبت آدم ها رو رام میکنه
    پاسخ:
    ما به جناب آقامیری نسبت کفر ندادیم و حتی ایشون رو گناه کار هم نمی دونیم. اگر عالمی در اجتهادش به سهو اشتباه کنه هیچ گناهی بر گردنش نیست. قصد ما نقد صحبت های ایشون بود . شمایی که از صحبت های انتقادی ایشون لذت می بیرید باید ظرفیت شنیدن نقد ایشون رو هم داشته باشید. متاسفانه تو این مملکت منتقدین خودشون  رو فرا نقد می دونن.
    ما جملات کلیدی جناب اقامیری رو نقد کردیم نه جملات کوچک . به عبارتی حرف های اصلی ایشون رو نقد کردیم و بقیه حرفای ایشون روی این حرف ایشون سواره.
    بحث یه تار مو نیست بحث نافرمانی از خداست. شما به بزرگی و کوچیکی گناه نگاه نکنید به بزرگی کسی که در محضرش گناه می کنید نگاه کنید. نوع عذاب رو هم نمی شه با عقل ناقص بشری تعیین کرد . خدا بر اساس عدل و حکمت خودش برای هر عملی اثری در اون دنیا قرار داده.
    ولی مطمئنا کسی که فقط یه تار موش بیرونه با کسی که زنا می کنه خیلی فرق دارن.
    شرمنده شدن در مقابل خدا یعنی اینکه شما هم نماز هاتون رو کامل بخونین و هم تصمیم بگیرین که دیگه گناه های گذشته رو مرتکب نشین
    والا صرف شرمنده شدن دردی رو دوا نمی کنه.
    محبت انسان رو رام می کنه درست ولی این محبت انسان رو جری هم می کنه. این محبت نباید جوری تعبیر بشه که به خوش خیالی منجر بشه. خواهش می کنم در مورده رحمت الهی مطالعه گسترده تری بکنید.
  • محمد حسن قم
  • سلام چرا نظر من نگذاشتین پس بنویسین هرکی با ما موافقه  نظر بده

    اقا میری مرد مثل شما افراطی نیست روشن فکره (ولی یادتون باشه نظر قبلی من اینجا نگذاشتین)

     

    پاسخ:
    ببخشید چند روزی به اینترنت دسترسی نداشتم نتونستم نظرهای دوستان رو تایید کنم
    نظر قبلی شما هم تایید شد و جواب هم داده شد.
    اسلام حقیقی نه افراط داره نه تفریط نه روشن فکری
    صراط مستقیم یکی و اونم تو قرآن و سنت پیامبره.
    ما هم براساس قرآن و سنت به برخی از شبهات جناب آقامیری پاسخ گفتیم و به چیزی جز قرآن و سنت استدلال نکردیم
  • محمد حسن قم
  • چرا وقتی یکی حقایق میگه سری میخاهین کافرش کنین

    اگه راست میگین در مورد دزدیهای میلیاردی که میکنن و هیچ کس جلو گیری نمینه صحبت کنین

    کی حضرت علی(ع) رو قبول داره ؟
    ان حضرت به یکی از کار گزاران حکومت که گزارش رسیده بود در بیت المال خیانت کرده نامه ای نوشت
    صادقانه به خداوند سوگندیاد میکنم که اگر به من گزارش برسد که از غنائم وبیت المال مسلمانان چیزی کم یا زیاد برداشته ای و در ان خیانت کرده ای چنان بر تو سخت بگیرم که بی مال مانی ودر هزینه خانواده خود درمانی وخوار و پریشان حال گردی(نهج البلاغه نامه 20

    پاسخ:
    ما هم حقایقی رو که ایشون می گن رو قبول داریم ولی به یک سری از حرفاشون نقد داریم
    همون طوری که ایشون به علما نقد دارن ما هم به ایشون نقد داریم
    کسی فرانقد نیست. نقد کردن هم به معنای تکفیر نیست.
    در مورد دزدی های میلیاردی هم جناب دکتر در جای مناسب سخن گفتن ولی این موضوع الان چه ربطی به نقد ایشون به اقامیری داره؟
    به شبهه انداختن مردم کم از دزدی بیت المال نداره
    علی همون طوری که با فساد برخورد می کرد با انحراف های فکری هم برخورد می کرد

    سلام
    فکر نکنم منظور اقامیری رو درست فهمیده باشید
    اقامیری تو یکی از سخنرانیهاش میگه (علیه داعش) میگه محکم وایستادیم...نیاز باشه خودمم میرم میجنگم... ولی نه با خنده....با اشک....که چرا اینا دارن اینقدر بد بخت میمیرن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی