نقد سید حسن آقامیری (قسمت اول)
- پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱ ب.ظ
- ۵ نظر
آقا میری : در اسلام،خشونت نداریم.
جواب در ادامه مطلب
1- این سخن ناتمام است.در اسلام،خشونت ظالمانه و برای هدف باطل نداریم و الا در مواردی،خشونت یک ارزش است.
-یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ: اى پیامبر! با کفار و منافقین پیکار کن و بر آنان سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است، و بد فرجامى است. (تحریم/9) و (توبه/73)
-قرآن در مورد محاربین می فرماید: إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ. )
سزاى کسانى که با [دوستداران] خدا و پیامبر او مىجنگند و در زمین به فساد مىکوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهتیکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت. (مائدة ، 33 )
- ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرى حَتَّى یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ تُریدُونَ عَرَضَ الدُّنْیا وَ اللَّهُ یُریدُ الْآخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ. (أنفال ، 67 ). هیچ پیامبرى حق ندارد اسیرانى (از دشمن) بگیرد تا کاملا بر آنها پیروز گردد (؛و جاى پاى خود را در زمین محکم کند)! شما متاع ناپایدار دنیا را مىخواهید؛ (و مایلید اسیران بیشترى بگیرید، و در برابر گرفتن فدیه آزاد کنید؛ ولى خداوند، سراى دیگر را (براى شما) مىخواهد؛ و خداوند قادر و حکیم است!
پیامبران قبل از تشکیل حکومت حق نگهداری اسیر را ندارند و نظر خدا و رسول در جنگ بدر کشتن اسرا بود ولی مسلمانان در قبال فدیه اسرا را آزاد کردند و چوبش را در احد خوردند (منبع؛ ترجمه تفسیر المیزان، ج9، ص 177)
- فَإِذا لَقیتُمُ الَّذینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها ذلِکَ وَ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ لاَنْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لکِنْ لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ:
پس چون با کسانى که کفر ورزیدهاند برخورد کنید گردنها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پاى درآوردید پس [اسیران را] استوار در بند کشید سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است [دستور خدا] و اگر خدا مىخواست از ایشان انتقام مىکشید ولى [فرمان پیکار داد] تا برخى از شما را به وسیله برخى [دیگر] بیازماید و کسانى که در راه خدا کشته شدهاند هرگز کارهایشان را ضایع نمىکند. (محمد ، 4)
حال سوال ما از جناب آقامیری این است که این اسلام خشونت دارد یا ندارد؟شما کدام اسلام را می گویید که خشونت ندارد؟چه کسانی می گویند اسلام خشونت ندارد؟غربی ها انواع سلاح را دارند و می خواهند بگویند اسلام دین لطیفی است و شما بی خاصیت بشوید تا ما بیاییم کشور شما را تسخیر کنیم.حتی در برخی از کشورهای عربی قرآن را ویرایش و آیات جهاد و شهادت را حذف کرده اند! این که امثال میر آقایی می گویند,اسلامی نیست که خدا به ما معرفی کرده است. خدا می فرماید:" و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه..."(انفال/۶۰)
به عنوان نمونه به قسمتی از المیزان توجه فرمایید:" از ائمه هدى (ع) روایت شده که اسیران جنگى دو جورند: گروهى قبل از تمام شدن جنگ دستگیر مىشوند با اینکه هنوز تنور جنگ داغ است، امام مسلمین در باره آنان اختیار دارد، اگر خواست به قتل مىرساند و اگر خواست یک دست و یک پایشان را به طور عکس قطع نموده رهایشان مىکند، تا در اثر خونریزى بمیرند ولى نمىتواند بدون عوضى و یا با گرفتن عوض رهایشان کند.
قسم دوم از اسیران آنهایند که بعد از تمام شدن جنگ اسیر مىشوند که امام مسلمین در باره آنان اختیار بیشترى دارد، هم مىتواند بدون گرفتن فداء آزادشان کند و هم مىتواند فداء پولى و یا انسانى بگیرد، و هم مىتواند آنها را برده کند، و هم مىتواند گردن بزند. و درهر دو حال اگر مسلمان شدند تمامى آن شکنجهها ساقط شده، حکمشان حکم مسلمین خواهد بود." (ترجمه تفسیر المیزان، ج18، ص: 344)
۲- در قرآن کریم، شش مورد واژه "قاتلوا" آمده است.
3-غلظت و خشونت،فی نفسه بد نیست بلکه از نوامیس خلقت است.مهم این است که برای دفع ظلم و ستم و شرک باشد نه در مقابل حق و برای سرکوب محرومان.
4-گردن زدن مردان یهود و تبعید زنان و بچه های آنها از همین قبیل است.در جنگ با یهود یهودیان تسلیم شداند. این را آقای آقا میری می تازد و می گوید تاریخ را اینجا تحریف کرده اند سعدبن معاذ, با یهودیان رفاقت داشت و گفتند ما در جنگ تسلیم می شویم و هر آنچه که سعدبن معاذ گفت قبول می کنیم . عبدالله حکم کرد که مردانشان را گردن بزنید و زن و بچه هایشان را تبعید کنید و خدا و رسول هم همین نظر را داشتند..(ترجمه المیزان,ج 9,ص 169)
جناب آقا میری اگر رزمندگان ما در برابر ارتش بعث عراق مقاومت نمی کردند آیا جنگ ما به پیروزی می رسید؟
اگر مردم عراق و یمن در برابر داعش و آل سعود مقاومت نکنند ، به آسایش می رسند و از دست دشمنانشان خلاص می شوند؟
دکتر مهرداد ویس کرمی