نقد سید حسن آقامیری(قسمت چهارم)
- پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴ ق.ظ
- ۲ نظر
آقامیری؛ترس و طمع،به خدا نزدیک نمی کند!( ایشان به کمرنگ کردن جهنم به عنوان مظهر غضب الهی و انتقام او می پردازد و این که جهنم را به عنوان بیمارستان مطرح می کند)
جواب در ادامه مطلب
جواب نقضی: پس چرا خداوند حکیم،از ترس و طمع نیز در جهت هدایت انسانها استفاده کرده است؟
تعداد واژه های به کار برده شده در مورد بهشت و جهنم در قرآن
الف-تعداد واژه های مرتبط با آتش و جهنم: نار=20 النار=100 جهنم=72 جمع کل=192
ب- تعداد واژه های مرتبط با بهشت جنت=21 جنات=66 الجنه=54 الجنات =1 جمع کل=144
ج- واژه های ناظر به توصیف جلالی پیامبر اکرم: نذیر=28 النذیر=2 منذر=5 نذیرا=12 جمع کل=47
د- واژه های ناظر به توصیف جمالی پیامبر اکرم: بشیر=3 مبشرا=5 فبشره بمغفره=1 جمع کل= 9
- تعبیر"بشارتشان بده"، تنها در مورد جهنم به کار رفته است:
فبشرهم بعذاب الیم=3 فبشره بعذاب=2 انذرهم=2
- «ان انت الا نذیر» داریم(فاطر،23) اما هر جا تعبیر بشیر در مورد رسول خدا آمده بعد از آن نذیر هم آمده است.
نتیجه: بر خلاف تصور جناب آقا میری, خداوند مردم را از جهنم ترسانده است.
جواب حلی:
1-خصوصیت روانی انسان، به گونه ای است که به خوف و طمع هردو نیاز دارد. به عنوان مثال به دانشجو وقتی می گویی نمره ات را کم می کنم بیشتر از استاد و درس,حساب می برد تا زمانی که به او می گویی ارفاق می کنم؛واقعیت این است که تعداد افرادی که بدون خوف و طمع خدا را بپرستند، انگشت شمار است.
2- خداوند ،عبادت به خوف و طمع را ستوده است:
-وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنینَ.
و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید، و او را با بیم و امید بخوانید! (بیم از مسؤولیتها، و امید به رحمتش. و نیکى کنید) زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است! (أعراف : 56)
-تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ.
پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مىشود (و بپا مىخیزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید مىخوانند، و از آنچه به آنان روزى دادهایم انفاق مىکنند! ( سجدة ،16 )
3-دلیل ترساندن مردم از آخرت:.عقل می گوید،سرمایه برود،خطرناکتر است تا این که سودی را از دست بدهی! گناه،به منزله سوختن سرمایه است و بیشتر،انسان را نگران می کند.و ترساندن،در نهی از گناه مؤثرتر است.
4- به فرموده قرآن،در عین امید به رحمت الهی،نباید از عذاب او غافل بود:
-نَبِّئْ عِبادی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحیمُ. وَ أَنَّ عَذابی هُوَ الْعَذابُ الْأَلیمُ.
بندگانم را آگاه کن که من بخشنده مهربانم! و (اینکه) عذاب و کیفر من، همان عذاب دردناک است! ( حجر 49-50 )
5-بر عکس ادعای شما،فرعون در دم آخر،ایمان آورد ولی فایده نداشت:
-"وَ جاوَزْنا بِبَنی إِسْرائیلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْیاً وَ عَدْواً حَتَّى إِذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. آلْآنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدینَ. (یونس،90-91)
و فرزندان اسرائیل را از دریا گذراندیم پس فرعون و سپاهیانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال کردند تا وقتى که در شرف غرق شدن قرار گرفت گفت ایمان آوردم که هیچ معبودى جز آنکه فرزندان اسرائیل به او گرویدهاند نیست و من از تسلیمشدگانم. اکنون در حالى که پیش از این نافرمانى مىکردى و از تباهکاران بودى (
و خدا ایمان آوردن فرعون را قبول نکرد.
ما روایتی داریم که آقای آقامیری تنها به بخش انتهایی روایت توجه دارد.
شخصی از امام رضا (ع) پرسید چرا خداوند فرعون را غرق کرد با اینکه فرعون می گفت ایمان آوردم؟امام جواب داد: وقتی از زندگی ناامید شد ایمان آورد.... و علت دیگر این که خدا به این خاطر فرعون را غرق کرد که گفت یا موسی نگفت یا خدا(بخشی که جناب آقامیری بر روی آن توجه ویژه دارد.) (تفسیر نور الثقلین، ج2، ص: 317)
6-همه دعوا بر سر کسانی است که با خدا کاری ندارند؛آیا اینها هم آمرزیده می شوند؟! بخشش توبه کنندگان چیز جدیدی نیست؛شما اثبات کنید که بدون توبه یا شفاعت یا در حال شرک و کفر،آمرزش چگونه است؟!
-مثال جالب در روایات آمده است:در روایات داریم هنگامی که قوم موسی در حال عبور از رود نیل بودند بعضی ها در دل خود گفتند وقتی از رود نیل به سلامت عبور کردیم کافر می شویم و جبرئیل در این حین آمد و بر صورت اسبان آن ها زد و آن ها را برگرداند و آن ها با قوم فرعون غرق گردیدند.تنها به خاطر اینکه نیت کردند بعد از نجات کافر بشوند خداوند آن ها را از جمله قوم فرعون حساب کرد.
7-تحلیل روانشناختی انکار عذاب: یا خود شخص اهل گناه است و راهی برای خود می جوید یا برای خوشایند گنهکاران،دین و آخرت خود را حراج نموده است یا جاهل است.دکتر مهرداد ویس کرمی
برای دریافت متن و صوت و فیلم کامل «نقد قرآنی سخنان سید حسن آقامیری»
سلام...
به نظرم بحث روی این بدیهیات واقعاً تعجب داره.. نیم بینیم وضعیت امروز جامعه رو که با این ترساندن های از خدا و جهنم و.. به چه روز افتادند...
به نظرم خلاصه کلام ایشون اینه ونیازی هم به مراجعه به کتاب و قرآن نیست... اینکه خدا و اهل بیت از پدر و مادر مهربانتر هستند یا خیر... آیا شما به عنوان پدر و مادر بچه هایتان را حتی موقعی که تنبیه می کنید از روی بغض و کینه است و پدرشان را درمیاورید با آتش و عذاب الیم و خالد و... و هزاران آیای دیگر... یه دودوتا چهارتای عقلیست همین... موید باشید